Pelvision BV
info@pelvision.nl

PelVision BV - Global marketing and distribution of medical products

Toepassing

De vaginale trainingsballon kan worden toegepast voor onder andere bewustwording van spanning en ontspanning van de bekkenbodemmusculatuur, voor training van de bekkenbodemmusculatuur of voor dilatatie van de bekkenbodem, vagina en vulva.

 

De uitgangshouding is half liggend met de rug gesteund met kussens en de knieŽn gebogen. De ballon wordt, minimaal gevuld, met wat glijmiddel in de vagina gebracht. Dit hoort niet pijnlijk te zijn. Door de ballon met lucht of lauwwarm water te vullen, weet de behandelaar wat de patiŽnt  met een bepaalde hoeveelheid vulling waarneemt. Ook kan de behandelaar waarnemen (voelen, kijken en meten), hoe de bekkenbodemspieren reageren, wanneer de ballon de bekkenbodem vaginaal passeert. Zonodig kunnen we met het inbrengen van de ballon, de bewustwording van aan- en ontspannen van de bekkenbodemspieren oefenen. Na een goede instructie door de behandelaar, is de ballontraining goed thuis uit te voeren.

De behandeling verloopt prettiger als degene die behandeld wordt van te voren even naar het toilet is geweest.

De ballon is zo gevormd dat ze goed aangepast is aan de lichaamsholte. Bij de meeste mensen kan de vaginale ballon probleemloos worden gebruikt.

 

Oefeningen met de vaginale ballon zijn niet voor iedereen hetzelfde. De oefeningen worden afgestemd op uw specifieke klachten en de uitkomst van onderzoek.

 

De volgende onderdelen kunnen aan bod komen:

Dilatatie/relaxatie van de bekkenbodem, vagina en vulva.

De vaginale ballon wordt toegepast bij aandoeningen waarbij dilatatie voorop staat, zoals bij vaginistische klachten of bij stenose. De ballon kan eerst aan de patiŽnt gedemonstreerd worden alvorens deze ingebracht wordt. Na insertie kan de behandelaar of de patiŽnt de ballon vullen.

Bewustwordingsoefeningen van de bekkenbodem.

Het goed voelen van de bekkenbodem is voor veel mensen moeilijk. De bekkenbodem zijn spieren die zich geheel in  het lichaam bevinden en waarvan het niet zichtbaar is of ze aan of ontspannen zijn. Om dit deel van ons lichaam te kunnen oefenen moeten we ons eerst bewust zijn van wat we kunnen met ons bekken, wat en waar onze bekkenbodem is en wat we ermee kunnen. Men kan immers niet oefenen wat men niet voelt. Regelmatig komt het ook voor dat men in plaats van de bekkenbodem de spieren rondom het bekken aanspant.

Het leren aanspannen en ontspannen van de bekkenbodem- en andere spieren rond het bekken zodat deze in harmonie met elkaar kunnen samenwerken.

Tijdens de oefeningen wordt aangeleerd de bekkenbodem optimaal te laten functioneren zodat gevoeld wordt wanneer er krachtig aangespannen wordt en wanneer volledig ontspannen. Indien de bekkenbodem te zwak is worden er oefeningen gegeven om deze te versterken. Dit zijn oefeningen waarbij kort en krachtig wordt geleerd aan te spannen, langdurig krachtig of langdurig minder krachtig. Hierna wordt geleerd, wanneer en met hoeveel kracht, de bekkenbodem actief dient te ondersteunen tijdens activiteiten waarbij de druk in de buik toeneemt zoals hoesten, springen en tillen.

De vaginale trainingsballon is eenvoudig te gebruiken en geschikt om ook in de privacy van uw eigen huis mee te oefenen.

 

 

 

 

 

 

home